Nastavení soukromí
Vláda to vzdala, ale my se nevzdáváme! Proč potřebujeme reformu ÚOHS?
Vláda shodila ze stolu nadějný návrh reformy ÚOHS, který měl zrychlit veřejné investice. Koaliční partneři se neshodli na potřebnosti reformy, která má zásadně zjednodušit a zrychlit přezkum zakázek. Česko, funguj! proto připomíná hlavní argumenty, proč se bez reformy česká ekonomika neobejde.
Férová soutěž o veřejné zakázky musí mít svého rozhodčího. Tím je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jenže systém přezkumu zakázek je zbytečně komplikovaný a pomalý. Jaké jsou hlavní důvody pro reformu?
- ÚOHS dnes rozhoduje pomalu
- Přezkum jedné zakázky probíhá v Česku až pětkrát, zatímco v ostatních státech EU 3x a méně
- Složitý systém umožňuje hodně odvolávání a protahuje přípravy investic, což zpomaluje ekonomiku
- ÚOHS je strašákem pro nové postupy a inovace. Zadavatelé se bojí soutěžit na kvalitu z obav, aby se tendr před ÚOHS na dlouhé měsíce nezasekl
- Předseda úřadu má v rukou enormní množství pravomocí. To představuje velké korupční riziko
1. Není kam spěchat? Ale je!
Přezkum veřejných zakázek v Česku trvá příliš dlouho. Kontrola férovosti soutěže o veřejné zakázky musí probíhat rychle a transparentně. V Německu rozhoduje tamější VK Bund 3 krát rychleji, než český ÚOHS.
Po celou dobu přezkumného řízení před ÚOHS není možné podepsat smlouvu s vítězem tendru. Veřejné investice jsou zbytečně dlouho blokovány. Navíc nejde snadno předvídat, kdy přijde definitivní rozhodnutí úřadu. To se musí změnit.
Podle dat Ministerstva pro místní rozvoj stojí veřejnou kasu každý 1 den, o který je rozhodování v průměru delší, zhruba 6,5 milionu korun. Více tady.
2. Máme 5 kol přezkumu zakázky, 5 příležitostí pro odvolání
Jedna zakázka se v Česku posuzuje v až v pěti kolech. Kvůli ping-pongu mezi prvním a druhým stupněm posuzování zakázky přímo před ÚOHS je možné, že jedna zakázka bude přezkoumávána dokonce až 6krát! Taková míra byrokracie v ostatních zemích EU nemá obdoby. Český model totiž dává neúspěšným uchazečům o zakázku možnost se mnohokrát odvolat a více řízení na více úrovních poté blokují zakázku dlouhé měsíce a někdy i léta.
Většina evropských států (23 z 27) má maximálně 3 kola přezkumu. V Česku? Až 5 kol:
- Námitky u zadavatele
- 2 kola před ÚOHS
- 2 kola před soudem
Reforma by to snížila na 4 kola. ÚOHS by díky reformě rozhodoval o osudu zakázky kolektivně pouze v jedné instanci. Méně odvolávání, kratší blokace zakázky, více efektivity.
3. Strategické investice stojí aneb negativní dopad na ekonomiku
Antimonopolní úřad dnes zajišťuje 2 z 5 stupňů rozhodování o veřejných zakázkách. Jde ovšem o stupně nejdůležitější, protože zde dochází k největším průtahům v době, kdy je zakázka blokovaná a není možné investovat.
Podle dat z roku 2022 se před úřad dostanou zakázky za 80 miliard korun, to je 19 % objemu všech přezkoumatelných veřejných zakázek. Jde v zásadě o ty největší a strategicky nejdůležitější. Úřad může teoreticky rozhodovat až o 426 miliardách korun, které tvoří všechny podlimitní i nadlimitní veřejné zakázky.
Které významné tendry z poslední doby skončily před ÚOHS?
- Metro D (2. etapa) – Praha: Od konce roku 2022 ÚOHS stále přezkoumává v několika řízeních výběr dodavatele. Zatímco doprava v Praze dál stojí.
- Dostavba jaderné elektrárny Dukovany: Strategická zakázka se kvůli námitkám už půl roku přezkoumává. Od října leží přímo na stole předsedy úřadu. První přípravné práce přitom podle plánu mají začít už v březnu.
- Digitalizace přihlášek na střední školy - CERMAT: Zrušení výběrového řízení kvůli námitce neúspěšného uchazeče, šibeniční termín a nervy. Systém nakonec vznikl na koleně a stihlo se to s odřenýma ušima!
4. ÚOHS jako strašák zadavatelů
Úřad je dnes strašákem. Dlouhá řízení s málo předvídatelným výsledkem odrazují zadavatele od inovativních postupů, třeba od soutěže na kvalitu. Velké veřejné investice se vlečou a naši ekonomiku to brzdí. Nejde však jen o přímý dopad řízení před úřadem. Rozhodování ÚOHS má zásadní vliv na celý trh veřejných zakázek.
5. Nezvykle velká moc v rukou předsedy úřadu
ÚOHS dnes funguje jako pyramida moci. V 1. stupni rozhodují místopředsedové ÚOHS, pokud se subjekt odvolá (podá rozklad), o všem v 2. stupni rozhoduje pouze a jedině předseda úřadu. Má sice k dispozici doporučení rozkladové komise, ale může se od něj odklonit a opakovaně tak činí. Jediný člověk má v rukou zakázky za miliardy korun. Na osobu předsedy koncentrují velké tlaky byznysu i politiky. To je velké korupční riziko, ať už je v této funkci kdokoliv.
Předseda navíc nemá v rukou pouze osud veřejných zakázek: rozhoduje také o veřejné podpoře, významné tržní síle a nově také o přístupu k dopravní infrastruktuře. Ve všech těchto rolích je předseda úřadu nezastupitelný. Jde tak fakticky o nejmocnějšího úředníka v Česku. V jiných zemích EU většinou bývá rozhodování o veřejných zakázkách a hospodářské soutěži rozděleno do 2 úřadů.
Reforma ÚOHS, která přináší kolektivní rozhodování v jedné instanci, by vzala finální slovo o osudu veřejné zakázky z rukou předsedy. Ten by získal větší prostor zaměřit se na oblast hospodářské soutěže.